Koffie en inspanningscapaciteit

Geplaatst op 27-06-2012

Het positieve effect van koffie op sportprestaties is vooral gerelateerd aan de cafeïne in de koffie. Uit talloze onderzoeken blijkt: cafeïne verbetert de prestatie, vergroot het uithoudingsvermogen en geeft het gevoel dat de inspanning minder zwaar is. Daardoor is het gemakkelijker om intensiever en langer te presteren. En dat kan net het verschil zijn tussen winnen of verliezen. Niet voor niets wordt een voetbalwedstrijd vaak in de laatste fase beslist, wanneer de tegenstander last krijgt van vermoeidheid en daarmee gerelateerde achteruitgang in balvaardigheid en besluitvorming. Maar ook voor ongetrainde mensen met een inactieve levensstijl kan koffie het net wat makkelijker maken om de inspanning langer vol te houden.

Het is het meest effectief om ongeveer één uur voor de inspanning 3 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht te consumeren. Dat betekent voor een gemiddelde volwassene van 70 kilogram twee tot drie kopjes koffie (à 125 ml).

Vochtbalans op peil

Koffie heeft, in tegenstelling tot wat soms wordt beweerd, geen negatief effect op de vochtbalans en zorgt zeker niet voor dehydratatie. Koffie telt net als water gewoon mee voor de dagelijkse vochtinname. Om als volwassene de aanbevolen hoeveelheid vocht van 1,5-2 liter per dag te halen, hebben water en koffie en thee zonder suiker en melk de voorkeur van het Voedingscentrum.

Cafeïne geen doping

Cafeïne staat sinds 2004 niet meer op de dopinglijst van de World Anti-Doping Agency (WADA). De WADA heeft dit besloten omdat er nagenoeg geen gezondheidsgerelateerde nadelen verbonden zijn aan cafeïneconsumptie en cafeïne deel uitmaakt van het gebruikelijke voedingspatroon.

Fysiotherapie & Wetenschap Leiden

Vochthuishouding

Sport

Beweging

Corpus Mentis
Centrum voor Fysiotherapie & Wetenschap
Herenstraat 39
2313 AE Leiden
071 - 889 14 35
Fysiotherapie Leiden
Email praktijk: info@corpusmentis.nl
Email cursussen: cursus@corpusmentis.nl