Grote spieren en lichte gewichten

Geplaatst op 05-05-2012

Met kleinere gewichten meer herhalingen maken is even effectief voor de spieropbouw als het trainen met grote gewichten. Dat zeggen onderzoekers van de McMaster University in Canada donderdag in het vakblad Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. In de wereld van de body building was dit reeds bekend, echter is nu met gedegen onderzoek aangetoond.

Voor het kweken van zo groot mogelijke spieren wordt vaak aangeraden om op 70 tot 80 procent van de maximale kracht met gewichten te trainen. Nu blijkt dat het net zo effectief is om op 30 procent van de maximale kracht te trainen tot de vermoeid toeslaat.

Voordeel
Dit inzicht heeft belangrijke gevolgen voor de volksgezondheid, omdat spiermassa voor een groot deel bepaalt hoeveel energie iemand dagelijks verbruikt. Dit is weer van invloed op gewichtsbeheersing.

Een ander voordeel van een minder intensieve workout is dat door een verhoging van het aantal herhalingen dat nodig is om moe te worden de spieropbouw langer van kracht blijft.

Fysiotherapie & Wetenschap Leiden

Spieren

Sport

Corpus Mentis
Centrum voor Fysiotherapie & Wetenschap
Herenstraat 39
2313 AE Leiden
071 - 889 14 35
Fysiotherapie Leiden
Email praktijk: info@corpusmentis.nl
Email cursussen: cursus@corpusmentis.nl